czwartek, 22 stycznia 2009

Problem, hipoteza, obserwacja, wnioski...

Na następnym spotkaniu nauczyliśmy się definiować problem, czyli stawiać hipotezę oraz znajdować sposoby jego rozwiązania. W tym celu przeprowadzaliśmy doświadczenia, obserwowaliśmy i wyciągaliśmy wnioski. Szybko jednak odkryliśmy, że nieprawidłowe postawienie hipotezy powoduje wyciągnięcie absurdalnych wniosków ;) Dowodem na to jest żartobliwy sposób sprawdzenia, czy po wyrwaniu wszystkich nóg mucha dalej słyszy, który znamy z dowcipu. My oczywiście tego nie praktykowaliśmy - my nie dręczymy zwierząt ;)) Ale na tym przykładzie dowiedzieliśmy do czego prowadzi nieprawidłowe postawienie hipotezy.
Postanowiliśmy rozwiązać problem: Czym roślina pobiera wodę? Pojawiły się dwie hipotezy. Pierwsza mówiłą, że roślina pobiera wodę łodygą i liśćmi, a druga, że korzeniami.

I.


II.


Musieliśmy udowodnić prawdziwość jednej z hipotez. Sposobem na rozwiązanie naszego problemu było doświadczenie, do którego potrzebowaliśmy trzech roślinek, dwóch słoików i wody.

Pierwszą roślinkę pozostawiliśmy bez wody.


Drugą włożyliśmy korzeniami do wody.


Trzecią liśćmi i łodygą do wody.



Tak umieszczone roślinki pozostawiliśmy na 2 godziny...
Gdy wróciliśmy od razu zauważyliśmy zmiany w wyglądzie roślin. Pierwsza "zwiędła" , ostatnia roślinka "zmiękła", natomiast roślinka druga dalej zachowuje zdrowy wygląd ;)

WNIOSEK:
Rośliny pobierają wodę korzeniami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.