Na następnym spotkaniu nauczyliśmy się definiować problem, czyli stawiać hipotezę oraz znajdować sposoby jego rozwiązania. W tym celu przeprowadzaliśmy doświadczenia, obserwowaliśmy i wyciągaliśmy wnioski. Szybko jednak odkryliśmy, że nieprawidłowe postawienie hipotezy powoduje wyciągnięcie absurdalnych wniosków ;) Dowodem na to jest żartobliwy sposób sprawdzenia, czy po wyrwaniu wszystkich nóg mucha dalej słyszy, który znamy z dowcipu. My oczywiście tego nie praktykowaliśmy - my nie dręczymy zwierząt ;)) Ale na tym przykładzie dowiedzieliśmy do czego prowadzi nieprawidłowe postawienie hipotezy.
Postanowiliśmy rozwiązać problem: Czym roślina pobiera wodę? Pojawiły się dwie hipotezy. Pierwsza mówiłą, że roślina pobiera wodę łodygą i liśćmi, a druga, że korzeniami.
Postanowiliśmy rozwiązać problem: Czym roślina pobiera wodę? Pojawiły się dwie hipotezy. Pierwsza mówiłą, że roślina pobiera wodę łodygą i liśćmi, a druga, że korzeniami.
Musieliśmy udowodnić prawdziwość jednej z hipotez. Sposobem na rozwiązanie naszego problemu było doświadczenie, do którego potrzebowaliśmy trzech roślinek, dwóch słoików i wody.
Pierwszą roślinkę pozostawiliśmy bez wody.
Drugą włożyliśmy korzeniami do wody.
Trzecią liśćmi i łodygą do wody.
Tak umieszczone roślinki pozostawiliśmy na 2 godziny...
Gdy wróciliśmy od razu zauważyliśmy zmiany w wyglądzie roślin. Pierwsza "zwiędła" , ostatnia roślinka "zmiękła", natomiast roślinka druga dalej zachowuje zdrowy wygląd ;)
WNIOSEK:
Rośliny pobierają wodę korzeniami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.